Att ge sig in i spel på onlinecasino medför, som man kanske kan räkna ut, alltid någon form av risk – ekonomiskt absolut, men även för ens eget välmående. I Sverige har lagar och hela det licenssystem vi har byggts ganska mycket kring att försöka skydda spelare. Någon egentlig försäkring som täcker förluster? Det finns tyvärr inte. Istället handlar det mest om regler och olika verktyg som, på gott och ont, ska dra ner risken för att hamna riktigt snett i sitt spelande. Så den här diskussionen om försäkring och annat skydd för just onlinecasinospelare känns, ja, ganska aktuell. Här försöker vi bena ut vilka sorters skydd som faktiskt existerar, lite hur de ser ut i praktiken, och kanske också – vad man egentligen bör ha koll på som spelare.
Sedan 2019 har vi egentligen haft en rätt tydlig lagstiftning som ställer krav på alla Online Casino med svensk licens att erbjuda ett utökat konsumentskydd. Spelare sägs vara garanterade viss integritet, rättvisa chanser till vinst, och det har tillkommit hjälpmedel: spelgränser, insättningsgränser, möjlighet att stänga av sig själv via Spelpaus.
Spelinspektionen påstår att det här är ett slags fokuserat skydd, men det är viktigt att förstå att det absolut inte rör sig om någon ekonomisk försäkring vid förlust eller vid oflyt. Vinster på svensklicensierade sajter – ja, de är skattefria (det säger Skatteverket), men förlusterna landar alltid på spelarens eget bord. Så om man sammanfattar det: skyddet är mer inriktat på säkerhet och ansvarsfullt spelande än på ekonomiskt skydd när pengarna försvinner.
Utanför Sveriges gränser har vissa bolag börjat testa olika former av produkter som nästan ser ut som försäkringar vid första ögonkastet. På någon plattform – ofta de med sportspel eller kryptovalutor inblandade – finns det något som kallas insatsförsäkring, och då betalar man en avgift för att “försäkra” sin satsning ifall det skulle gå åt fel håll. Om ett spel på ett Online Casino förloras kan en del av eller hela insatsen återbetalas beroende på avtalet med spelsidan.
Men det är nog mer rättvist att kalla det här för en kommersiell grej än ett faktiskt försäkringsskydd i juridisk mening, särskilt här hemma enligt svensk definition. Det förekommer även cashback-upplägg där vissa procent av förlusten betalas tillbaka som bonus, fast det är nästan mer en lojalitetsbonus än något man kan luta sig mot om det krisar. Och, man ska nog läsa det finstilta – ibland gömmer sig extra villkor eller avgifter, och enligt Finansinspektionen, tja, de här lösningarna omfattas inte av svensk konsumentlag.
Skydd mot själva pengaförlusten uteblir som sagt, men skydd av en helt annan sort existerar. Om man skulle köra fast i destruktivt spelande kan vissa svenska försäkringsbolag – ibland arbetsgivare – ha lösningar där sjukvårdsförsäkringen faktiskt täcker behandling mot spelmissbruk. Det påminner rätt mycket om skydd som gäller för andra typer av beroende.
Så om spelandet spårar ur finns det viss chans till rådgivning, behandling, kanske också specialistvård via försäkringen. Men just pengarna som försvunnit går det, såvitt känt, inte att få någon ekonomisk kompensation för. Advokatsamfundet trycker visst på att fokus är rehabilitering och möjligheten att komma tillbaka till vardagen, och mindre på att “rädda” någons saldo. Skydd för hälsan finns alltså – för plånboken, är det däremot tunnsått.
Någon särskild konsumentförsäkring för fall där spelkonton länsas av bedragare? Nej, inte enligt svensk lagstiftning. Å andra sidan, så är det tydliga krav på att licensierade casinon ska hålla kundernas pengar helt åtskilda från företagets egna tillgångar. Det betyder att egna insättningar inte blandas med företagskassan, och skulle casinot krascha ekonomiskt, så ska pengarna tillbaka till spelaren.
Alla licenshavarare måste dessutom använda starka betalningslösningar och följa hårda konsumentregler. Om någon blir utsatt för bedrägeri eller dataintrång kan det – i vissa fall – finnas möjlighet att få hjälp eller ersättning via bankens säkerhetsrutiner, men någon särskild casinoförsäkring är det inte fråga om. Skyddet här bygger mer på lag och teknik än på riktiga försäkringslösningar.
Till syvende och sist – en ekonomisk försäkring för casinorelaterade förluster finns egentligen inte på svenska marknaden. Allt handlar istället om konsumentsäkerhet, rimliga spelvillkor och att det ska finnas stöd om läget blir ohållbart personligen. Spelare får, i princip alltid, själva stå för hur mycket man väljer att satsa.
Visst finns det snarlika produkter utomlands men där gäller det att se upp – funktionerna är kommersiella och kan snabbt bli dyra. Det verkliga skyddet, om man frågar de flesta, är att spela ansvarsfullt, testa och använda gränsverktygen och faktiskt ta hjälp snabbt om det krävs. Det låter kanske tråkigt, men det är så risken blir hanterbar och spelet förblir nöje snarare än problem. En intressant aspekt i sammanhanget är möjligheten att försäkra mobil med en bra mobilförsäkring, då mobilen ofta används för spel.